تغذیه درست و مناسب برای موفقیت در کنکور تجربی

 

نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی

در کنکور تجربی پارامترهای مختلفی وجود دارند که در موفقیت تاثیر بسیار زیادی دارند؛ به همین علت نیاز است تا دانش آموزان و متقاضیان شرکت در کنکور تجربی این پارامترها شناسایی را کنند. تغذیه نمونه ای از این موارد به شمار می رود که کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که اهمیت زیادی به آن بدهد. در حالی که نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی بسیار گسترده بوده و باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید؛ به همین علت نیاز است تا به بررسی صفر تا صد این موضوع بپردازیم و راه شما را برای موفقیت و کسب نتایج دلخواه هموارتر کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

لازم به ذکر است که برای اینکه تغذیه درستی داشته باشید، نیاز به یک برنامه اصولی دارید. با کلیک بر روی لینک برنامه ریزی کنکور تجربی می توانید با استانداردهای مورد نیاز آشنا شوید.

از پر خوری کردن جدا دوری کنید!

منظور از تغذیه درست این نیست که دائما در حال پرخوری باشید. با این کار نه تنها کمکی به خودتان نمی کنید، بلکه بار دیگری نیز بر روش دوش خودتان خواهید گذاشت. هر چقدر میزان کالری دریافتی شده در طی روز افزایش پیدا کند و محدوده تعیین شده را رد کند، به همان اندازه نیز قدرت درک شما کاهش پیدا می کند و این یک زنگ خطر برای افرادی است که در شرف آمادگی برای کنکور هستند.

زمانی که بدن شما کالری بسیار زیادی دریافت کند، بر روی اعضای مختلف از جمله مغز تاثیر منفی را گذاشته و مدام احساس خواب آلودگی و خستگی خواهید داشت. کسالت نیز باعث خواهد شد تا شما از درس خواندن دور شوید و پله های موفقیت را به صورت نزولی طی کنید. به همین علت نباید نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی را نادیده یا سرسری بگیرید.

از خوردن صبحانه غافل نشوید

هر چقدر هم کار و مشغله داشته باشید، باید یک زمان خالی برای خوردن صبحانه کنار بگذارید. اگر می خواهید یک رژیم غذایی خوب را دنبال کنید، باید حتما صبحانه را در لیست تغذیه خود قرار دهید. خوردن صبحانه باعث می شود تا قند خون شما حالت تعدیل پیدا کند و مغز عملکرد بسیار خوبی را به دلیل دریافت مقداری گلوکز به نمایش بگذارد. اگر صبحانه اول صبح فراموش شود، بدن انرژی لازم را برای فعالیت نخواهد داشت و همواره در حالت خواب باقی می ماند.

بهترین زمانی که می توانید به خوردن صبحانه اختصاص دهید، یک ساعت بعد از بیدار شدن است. همچنین صبحانه تهیه شده شما نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک باید باشد و آن حالت متعادل را رعایت کند. بهترین صبحانه ای که می توانید برای خود آماده کنید، مغزهایی همچون گردو و مویز هستند. همانطور که می دانید لبنیات سرشار از پروتئین هستند. از این رو اگر آن ها را همراه با مغزها و همچنین سبزی مصرف کنید، می توانید یادگیری را در خود افزایش دهید.

مصرف به موقع و درست صبحانه

نکاتی که باید درباره مصرف ناهار و شام یک کنکوری بدانید

از دیگر وعده هایی که یک کنکوری باید مصرف کند، ناهار و شام است. به شما پیشنهاد می دهیم وعده های خود را به 5 تا 6 عدد تقسیم کنید. در این صورت هر ساعت مقداری انرژی را وارد بدن خود کرده اید و احساس گرسنگی و کسالت نیز نخواهید داشت. ناهار و شام شما و البته دیگر وعده ها باید سبک باشند. همانطور که اشاره کردیم اگر یک غذا بیش از حد لازم به شما انرژی دهد، نتیجه ای عکس به دست خواهید آورد و کم کم حوصله درس خواندن نیز نخواهید داشت.

ناهار و شام شما باید تمامی مواد غذایی هرم مربوطه را داشته باشد. مصرف به اندازه گوشت و مرغ می تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کرده و همچنین یادگیری و حافظه شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. استفاده از سبزیجاتی همچون شوید نیز به شما توصیه می شود؛ چرا که می تواند از گرفتگی عضله ها جلوگیری کند و این برای افراد کنکوری که تحرک فیزیکی چندانی ندارد، بسیار مناسب است. از این رو می توانیم اینطور بیان کنیم که نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی بسیار بیشتر از آنچه که فکر می کنید، است و نباید از آن غافل شوید.

نکات مهم در مصرف وعده های غذایی

مصرف آب را جدی بگیرید

بسیاری از بیماری ها به دلیل کم آبی هستند. تامین آب و مایعات بدن در حین کنکور را نباید فراموش نکنید. مایعات باید به میزان کافی مصرف شوند تا بدن را از انواع بیماری های مختلف دور نگه دارند. مصرف آب و مایعات به میزان کافی مزیت های زیادی را با خود به همراه دارد که از مهم ترین آن ها می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

·       خستگی را رفع می کنند

·       دانش آموزان گوارش مناسبی را خواهند داشت

·       از بیماری هایی مانند یبوست جلوگیری می کنند

بهترین و مناسب ترین خوراکی ها و اهمیت و نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی

خوراکی های مختلفی وجود دارند که مصرف آن ها می تواند تاثیر و نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی را به شما اثبات کنند. خوراکی های گوناگونی هستند که از هرم و برنامه غذایی شما نباید به هیچ عنوان حذف شوند و مصرف آن ها باید در اولویت قرار بگیرند. از این مواد غذایی می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

·       گوجه برای بهبود عملکرد مغز ضروری بوده و از آلزایمر و فراموشی جلوگیری می کند

·       مصرف درست و به اندازه نوشیدنی های کافئین دار عملکرد مغز را تقویت کرده و انرژی شما را افزایش می دهد

·       برای بهبود عملکرد حافظه آجیل و خشکبار به شدت توصیه می شوند

·       اگر به دنبال یک خوراکی سالم هستید، تخم مرغ مناسب ترین گزینه است و مقدار بسیار زیادی پروتئین دارد

·       برای تامین آب بدن نیز می توانید به مصرف میوه و سبزیجات روی بیاورید

·       برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مصرف عسل نباید فراموش شود

گزینه های ذکر شده تنها بخشی از خوراکی ها و مواد غذایی هستند که در دوران کنکور حتما باید مصرف شوند. مصرف خوراکی های ذکر شده بخشی از موفقیت شما را تضمین خواهند کرد. پس از تهیه آن ها به هیچ عنوان غافل نشوید.

مناسب ترین خوراکی های یک کنکوری

سخن آخر

نقش تغذیه در موفقیت کنکور تجربی آنقدر زیاد بوده که نباید از آن غافل شویم. در حال عادی افراد معمولا 3 تا 4 میان وعده مصرف می کنند ولی در دوران کنکور این میان وعده ها باید بیشتر ولی سبک تر شوند تا علاوه بر افزایش انرژی شما، یادگیری شما را نیز افزایش دهند. با یک برنامه ریزی درست می توانید تغذیه مناسبی را برای خودتان در دوران کنکور آماده کنید و از این طریق به سمت پله های موفقیت در حرکت باشید.